Informatör

I helgen var jag tvungen att titta på texten på ryggen på tröjan både två och tre gånger extra för att se om jag hade tagit fel tröja. Kändes som att det stod INFORMATÖR eller INFORMATION bakpå ryggen istället för ORDNINGSVAKT.
"Vart går den här bussen?"
"Vilken tid går bussen?"
"Stannar bussen där och där?"
"Hur lång tid tar det att åka dit?"
Detta är bara ett urval av de miljoner frågor man som ordningsvakt får dras med när man står bland folk.
Nej, jag kan inte svara på dessa frågor. Jag är inte busschaufför. Jag åker aldrig buss.
Tidtabellen sitter på kuren - bara att läsa. Fast det sista kanske är att dra det till det extrema. Det är ju uppenbarligen svårt att se vad det står på min rygg..
Självklart, ordningsvaktsyrket är delvis ett serviceyrke. Men kom igen. Även jag har begränsningar.

En annan vanlig fråga, från de som faktiskt kan läsa vad det står på min rygg, är huruvuda det har hänt något...?
Eftersom de aldrig har sett en ordningsvakt på just det stället juset de gånger och tidpunkter de har varit på plats så måste ju något onekligen ha hänt... Eller?
Undrar om poliser får samma fråga...?

Mit svar lyder oftast något i stil med; "det hoppas jag inte, jag är ju här för att förebygga..."
Då brukar jag få en mental klapp på axeln och en uppmuntrande kommentar om att det är bra att jag finns där.
Gör mitt yttersta för att få folk att förstå att de flesta vakter inte alls är ute efter att slåss.
Jag har *peppar peppar ta i trä* under min tid som ordningsvakt aldrig behövt dra aspen eller ens tagit ur bojorna ur hållaren. Hoppas det fortsätter så.

Kommentarer
Postat av: Bella

Hej! Nu har jag läst igenom alla inlägg och måste säga att det har varit en trevlig läsning och jag har faktist börjat se ordningsvakter med nya ögon :)



Jag ser fram emot mer läsning :D

/Bella!

2008-09-10 @ 11:37:07
Postat av: Fröken

Vad trevligt att höra Bella!

Då har jag i alla fall åstadkommit något med denna blogg. Alla vakter är inte testosteronstinna muskelberg. Tell all your friends ;-)

2008-09-10 @ 19:23:04
URL: http://ovtjej.blogg.se/
Postat av: Simon

Inte ens de (flesta) manliga vakterna är ute efter att slåss... De som är det sållas bort ganska snabbt.

2008-09-11 @ 15:15:17
Postat av: Ferhat

Vid kl.17.30 tiden kommer jag ha en tävling, s.k ''Dagens blogg''. Det enda du kommer behöva att göra är att skriva en kommentar med din blogg adress. Därefter imorgon så kommer jag dra ut TRE bloggar som kommer bli till ''Dagens blogg''. De bloggen kommer jag skriva in på min blogg.

Så denna tävling kommer öka er besökarstatistik eftersom jag får många besökare dagligen :).



Adressen till min blogg är http://Ferhat.blogg.se/

2008-09-11 @ 15:20:54
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: Niklas

samtalde med en ov i tunnelbanan förra veckan. inte alls testorinstin eller nåt överhuvudtage, håll inte på o ställ till problem så låter dem dig vara.

2008-09-11 @ 19:59:53
Postat av: Ferhat

SV: Kommer ha ''dagens blogg''-tävling nästa vecka igen, så du är välkommen då och delta :).

2008-09-13 @ 13:22:28
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: Ferhat

Förresten, min pappa är också ordningsvakt :o

2008-09-13 @ 13:23:24
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: Fröken

Trevligt att se att fler och fler läser =)

Ferhat, världen är väldigt liten. Alltid roligt att få exempel på detta faktum =P

2008-09-13 @ 22:36:49
URL: http://ovtjej.blogg.se/
Postat av: Axel

Iofs kan jag faktiskt försvara de som frågat dig lite om tider och sånt ;) Har själv gjort det, för man vet ju inte, du kanske brukar gå av på just den hållplatsen, och vet att det tar 21 minuter från stationen ni är på tills det att h*n ska av!



Oftast frågar man ju på chansning och hoppas att personen vet, anledningen till att man hellre frågar dig borde ju vara att du är "anställd" av företaget och därför väljer man dig istället för någon annan passagerare, även om det är störande! haha.



Har jobbat lite som entrévärd (inte ov, under 20, över 18) och har fått riktigt sköna frågor ibland, tex. stod jag och en kollega som är O.V utanför och diskuterar med en smått onykter kille om varför han är utkastad och inte välkommen för kvällen, då en dam i 40-50åldern kliver ut och tänder en cigarett och avbryter den avvisade som göra att han blir lite paff och går därifrån, och då kläcker hon ur sig "har ni numret till någon bra svarttaxi".

Både jag och O.Ven blev paffa och svara Njaaaee. Jag sa att jag bara rekommenderar den taxin (några klev ur en taxi som precis anlänt till nattklubben, bolaget taxin ägs av är en av de största i min stad).



Jag har jobbat med kanske 25-30 olika O.Ver sedan jag började som Entrévärd i Mars, och jag har bara haft en enda incident med en enda O.V som jag funnit olämplig, av ca 30 stycken i en Sveriges topp 10 största städer. Det är inte alls mycket tycker jag.



Denna vakt har dessutom aldrig mer jobbat hos "min" krog efter det, och det känns bra, har inte sett han på någon annan krog efter det.



Det var en kille som trängde sig i garderobskön, och jag hade fullt upp med att ta emot stämplar och biljetter, så O.Ven i fråga gick fram till killen som trängt sig och rycker tag i hans skjorta och tar tag i tröjan med båda armarna och hotar killen med att "gör om det där en gång till om du vågar, så ska du få se hur det går för folk som tränger sig"



Även om det alltid ges ris till er O.V så vill jag bara säga att ni behövs ute i vårat samhälle bland bråk och fylla. Även om jag blivit sur på en och annan O.V som nekat vänner för fylla (Har aldrig blivit nekad själv dock) så är det ju ert jobb.



Det är som att skälla på en busschaufför för att denne kör bussen som tar plats i vägen, eller att försöka misshandla personalen på ICA pga att de staplar upp konserver och står i gången framför dig.



På något vis har det blivit accepterat att hota och slåss mot Ordningspersonal (Polis, ov, väkt.)



Varför, och när blev det så?

2010-08-15 @ 22:28:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0