Samhällets normer

Något som jag starkt uppskattar med branchen är just att jag har möjlighet att arbeta på olika tider på dygnet.
Dock är samhället uppbyggt kring att alla jobbar kontorstider.
Går lite utanför själva ämnet kring ordningsvakter i detta inlägg och sympatiserar härmed med samtliga grupper som arbetar "konstiga" tider.
Exempel på att samhället är så inställt på kontorstider;

Det finns trivselregler i flerbostadshus som säger att man inte får föra onödigt mycket ljud efter kl 22 på kvällarna. 
- Här tänker man inte på de som måste gå upp kl 3 på morgonen/natten för att åka till jobbet lagom då "normalt" folk ligger i sin djupaste sömn.
Trots ovan nämnd trivselregel anser folk överlag att när det är fredag eller lördagkväll så ska man acceptera att ljudnivån fortfarande är en aning hög framåt midnatt.
- Det är många som går upp runt 5-6 för att gå till jobbet, lagom då de riktigt festsugna är på väg hem efter en ordentlig utekväll.
- Vägarbeten och annat underhåll brukar starta kriing 7-8 på morgnarna. Högljudda maskiner nära sovrumsfönstret eller sprängningar runt knuten bör ju inte störa tycker man, då folk ändå ska upp till sina arbeten.
- Många fler än ni tror arbetar nattetid och sover (eller åtminstone försöker) ända till eftermiddagen.

Samhället stannar inte upp bara för att kontoren har stängt.
I mitt bostadsområde får jag konstiga blickar när jag kommer hem framåt nattkröken flera kvällar i veckan. Detta av grannar som t.ex. är ute och rastar hunden eller sätter på motorvärmen på bilen. Samma typ av blickar får jag när jag framåt eftermiddagen trevar ut till tvättstugan i mjukiskläder, klart sömnig då jag precis har vaknat.

Stanna upp pch tänk på hur många det är som arbetar nattetid, för att samhället inte ska stanna upp. För att göra det tryggt, bekvämt och smidigt för alla "kontorsråttor". 
Jag förespråkar mer trivselregler för arbetare med "konstiga" arbetstider!

Klart slut!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Ja det är klart att det är irriterande när folk lever om när man vill sova efter en jobbig natt. Jag hade flera gånger lust att strypa grannen som började klippa gräset klockan 12 på dagen när jag var mitt i en 4-nätterssväng.



Men samtidigt måste man ju anpassa samhället efter majoriteten och de flesta människor i vårt samhälle jobbar ju trots allt kontorstider.



Vi andra får helt enkelt bita ihop och visa att vi inte bara klarar av att jobba konstiga tider utan också överlever grannarnas störningsmoment ;)

2008-10-21 @ 14:42:53
URL: http://borin.blogg.se/
Postat av: annika

Hehe, jag minns det där med att vara nyvaken och traska runt gäspande i mjukisbrallor i centrum. Gärna sådär vid 16-17tiden. Jobbade förut natt på statoil och slutade 7 på morgonen.



2008-10-23 @ 20:56:11
URL: http://drowsy.wordpress.com
Postat av: Bea

Det där med vägarbeten känner jag igen... Hos mig börjar de arbeta kloclan sju och slutar fram mot halv fem på eftermiddagen. Dessutom är de lediga fredag-söndag...

2008-10-27 @ 17:21:40
URL: http://linje14.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0