Inte ovanligt

Folk plankar... dvs många människor forserar spärren till tunnelbana/pendeltåg på ett otillbörligt sätt.
Detta innebär en ordningsstörning. Till en början ger vi alltid personen en chans att göra om och göra rätt.
Vi ber dessa att kliva utanför spärren och dra sitt kort alt betala på annat sätt.
Ibland får vi en djup suck och himlande ögon som svar, men personen gör ändå som denne blir tillsagd.
Något som inte är ovanligt är svaret "du har ingen rätt att stoppa mig". Eftersom de lutar sig mot något gammalt insider-program eller någon hörsägen från en polares kusin vars pappa suttit inne som säger att väktare minsann inte har några rättigheter alls. Ingen idé att diskutera. Bara att göra som du blir tillsagd. Du har två val. Gör om gör rätt eller lämna stationen. Vissa gör till slut rätt för sig, men muttrar några väl valda ord som "fitta" eller "hora".

Inte sällan blir dock personen -erna mycket aggressiva. Häromveckan ville en kille slåss utanför. Häromdagen fick jag en glasflaska kastad i huvudet. En av mina kollegor ligger hemma sjukskriven med hjärnskakning, en med brutet finger, en med konstant smärta i ryggen.. för att inte nämna alla som har diverse krämpor och begränsad rörlighet i kroppsdelar pga det våld man har mötts av vid sin yrkesutövning.

Jag ska vara ärlig. Jag är ingen superkvinna bara för att jag har ordningsvaktsbrickan. Adrennalinet pumpar i kroppen och jag gör mig redo för flykt. Hjärtat bultar fyra gånger så snabbt som normalt. Än så länge har jag lyckats undvika några större sammandrabbningar. Men det är bara en tidsfråga innan någon gör mig riktigt illa. Riktigt obehagligt. Jag kan dock inte gå runt på jobbet och vara rädd. Jag har betalt för att inge trygghet. Dock är det inte helt ovanligt att jag, vid ankomst till ett larm, känner att jag är den mest otrygga människan på plats. Tänk dig att mötas av en mobb av människor som söker någon att skylla världssvälten på. Du blir lynchad. Mitt i allt detta skall du in och ta kommandot. Det är din skyldighet!

Media talar om våldsamma vakter och på youtube ligger diverse klipp uppe om vakters övervåld. Synd att majoriteten av Sveriges befolkning inte inser vad vi offrar av vår egen hälsa för att skydda och inge trygghet åt andra!


Kommentarer
Postat av: OV

Vet precis vad du pratar om. Det känns inte riktigt ok att vi ska finna oss i dom stora riskerna som finns i detta jobbet även fast man var väl medveten om dom när man ansökte till utbildningen.



Jag har skrivit ett inlägg om riskerna i min blogg med, läs gärna. :)

2008-10-28 @ 22:49:22
URL: http://ordningsvakt.blogspot.com
Postat av: Nisse

Jättebra blogg och väldigt insiktsfullt inlägg, håller med!!!

/Kollegan

2008-11-04 @ 22:54:06
URL: http://www.bloggnissen.se
Postat av: Ann Onym

De flesta o-vakter gör ett fantastiskt jobb! Klart det finns rötägg också. Det finns antagligen lika stor procentuell andel dåliga ordningvakter som det finns dåliga kockar, tunneltågförare, bibliotikarier etc etc.

Men det är förjävligt att man inte ser fler poliser i tuben. Ordningsvakter är ju tänkta för enklare ordningshållning, inte för krig som polisen inte vill/vågar delta i. Tänk på din egen säkerhet innan du tänker på oss andra!!!

2008-12-15 @ 12:35:41
Postat av: Johan Homan

Jag måste bara invända att en plankning inte är att se som en ordningsstörning. Lagstödet att hindre dessa individer finner du istället i ordningslagens fjärde kapitel när du befinner dig i tunnelbanan. Vad gäller pendeltågen finns det inget lagstöd, så var försiktig med att fysiskt hindra plankare där. Den dag du blir anmäld för något kommer det inte sluta bra om du inte har lagstöd för ditt ingripande.

2009-07-28 @ 04:41:09
Postat av: Ride84XL

Lite roligt inlägg här om att NI åkt på stryk - man inte dra alla över en kant, men i kollektivtrafiken tycker jag helt klart merparten av vakterna får skylla sig själva. Dom provocerar och är ganska så pigga på att ta till våld när dom "plockar" folk för sketna regelbrott. Man lägger t ex ner folk på marken flera mot en bara dom gör minsta antydan till att springa eller liknande
- det är ju för hemskt om nån t ex sparat 300 m gångväg (på en station med ingången i fel ände) genom att gå över spåret, på en sträcka med perfekt sikt... och kommer undan med det utan dryga böter.
Inte ens filma tåg på plattformarna får man ju göra utan tjafs. Jag har råkat ut för det en hel massa ggr (inte gripande - men en massa tjafs och så får man snabbt packa ner grejerna)
- där kan dom ju inte ens skylla på nån olycksrisk :(

Jag har aldrig sett ett bråk i kollektivtrafiken (lite skrik har det väl varit nån enstaka gång, men aldrig några riktiga bråk där folk riskerar skador),
men vakter som står vid spärrar och häckar och liknande ser jag var och varannan gång jag åker med SL. Vakter som griper folk ser man också då då.
Säger inte att det inte kan förekomma bråk - men det ju helt uppenbart rent statistiskt att vakterna ägnar merparten av tiden till att jaga plankare och likande uppgifter. Tar man till våld (brottar ner folk osv) för såna saker förtjänar man lite skador själv :)

2013-06-19 @ 18:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0