Lugna gatan..

... ursäkta, trivselvärdar.
Men det var var inte dem jag tänkta skriva om (även fastän deras närvaro bland ungdomar är strålande).

Nej, det jag menar är att det är lugnt ute nu.
Verkar som att folk har gjort av med den senaste lönen redan innan den kom in på kontot i måndags.
Nu jobbar folk extra och låter bli att festa för att samla ihop till den lilla buffert de hade innan sommaren.

Men så har vi (vissa) skolungdomar som verkar tycka det är häftigt att spela "allanballan" mot vakterna, inför sina polare.
Varför inte bara göra som som vakten ber en från början, och slippa att bli utskämd?
Nej, istället moppsar man upp sig med kommentaren "vad ska du göra åt saken?"
Ja du lille vän.. då du vägrar betala för din tunnelbaneresa som ärliga människor så finns den lättaste utvägen;
promenera hem. Dvs du blir avvisad. "Ni kan inte tvinga mig" blir kommentaren och killen viftar med en röd plastficka à la SL.. "jag har busskort". Då är det bara att passera spärren på rätt sätt. En chans får du, annars blir det till att ta annat färdmedel. "Jag tänker inte gå tillbaka. Jag ska med tåget." Sorry grabben, it ain't gonna happen.
Passar inte galoscherna så hjälper vi dig ut. Dags att fråga mamma och pappa varför de inte lärt dig lite hyffs...

Eller den klassiska från tonårstjejer med stora handväskor, ljust läppglans, en halv burk hårspray i håret (som ändå inte ser borstat ut) och med den senaste (rosa) mobilen i handen; "Men jag orkar inte ta fram busskortet. Jag har ett i väskan, jag lovar". Gumman, jag slutade tro på tomten när jag var 6 år och förstod att det var morfar som inte alls gick ut och köpte tidningen.

Sekunden efter kommer frågan "Hur blir man vakt? Jag vill också bli vakt!". Men lilla vän... en bra början är att faktiskt betala för tjänsten du utnyttjar, istället för att slösa månadspengen på hårspray och tuggummi. 

Det märks att skolorna har öppnat portarna... Hujedamig!


Kommentarer
Postat av: Niklas

hahaha klockrent. skrattar bäst som skrattar sist.

2008-08-31 @ 18:36:26
Postat av: Fredrik - Självförsvarsbloggen

Tyvärr har ju en större del av dagens ungdomar fått för sig att det är obligatoriskt att sätta sig upp mot auktoriteter. Oavsett om det är polisen, en väktare/ordningsvakt eller bara en granne som säger ifrån.



Stå på er i ert trygghetsskapande jobb!

2008-08-31 @ 20:26:37
URL: http://www.sjalvforsvar.info
Postat av: Sainmaa

Bloggsvar: Självfallet är jag mycket tacksam för att både vakterna och polisen hjälpte mig hem. Det är bra att ni finns, sannerligen. Det jag dock menar med att mina föräldrar bara skulle "oroa sig i onödan" var mest ett ironiskt uttryck, men det är visserligen lite knepigt. Handlar lite om att jag själv definitivt inte är den som "super" utan att mina föräldrar snarare står för den biten. Men som sagt, helt klart tacksam för den hjälp och vänlighet jag möttes av av vakterna och poliserna, den där förödande kvällen!

2008-09-01 @ 22:36:42
URL: http://sainmaa.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0