Berusning

Absentem laedit, qui cum ebrio litigat -- "Den som grälar med en berusad skadar en frånvarande"

Klockrent! Som ordningsvakt måste man vara taktisk.
Läsa av sin LOB så att man underlättar de kommande timmarna för sig själv.
Är personen arg? Varför är personen arg?
Abstinens är svårt att konvercera bort i glömska, men man kan diskutera annat.

Ex;
Berusad man, en aning irriterad, frågar mig: "Vilket lag håller du på? Va?"
Strategisk kvinnlig ordningsvakt, som förstått att mannen är Stockholmare: "Jag hinner tyvärr inte titta på så mycket sport.. Vilket lag håller du på?"
Berusad man, skrikandes: "AIK! AIK AIK AAAAIIIIKKK!!"
OV: "Ja, men AIK är ju riktigt bra i innebandy."
Berusad man: "Men jag snackar fotboll jöh"
OV: "Jasså, brukar du se på matcherna på plats?"

Osv... Samtalet om AIK fotboll kan, om man har tur, pågå i åtminstone 10-15 min. Och under denna tid har jag som ordningsvakt lyssnat hållt med. Tiden tillsammans blir så mycket smidigare. Förhoppningsvis har jag snappat upp andra ämnen som man kan glida över på om stämningen blir hetsk.
Om personen blir arg och irriterad över något, senare under väntan på farbror blå, så finns alltid AIK fotboll att falla tillbaka på. Kan ju alltid fråga vilka de ska möta nästa gång, när nästa hemmamatch är, vilken spelare som är hans favorit etc.

Tyvärr är många kollegor avtrubbade och stänger av lyssningsanordningen.
Detta kan ofta leda till "fel" svar, enligt LOB:ens tycke, vilket i sin tur kan sluta i slagsmål, handfängsel och ömma kroppar. Jag vill uppmuntra mina kära kollegor att lägga ner mer tid på att lyssna på sina medmänniskor.
Er LOB är även han/hon en människa, som oftast kan konversera på något plan.
Att distrahera en oberäknelig person ser jag som ett utmärkt sätt att, på ett humant sätt undvika onödiga spänningar och irritationer som kan leda till fysisk aktivitet.
Jag ogillar att behöva använda mig av våld. Särskilt i fall där jag vet att det hade kunnat undvikas med enkel kommunikation!

Att jag för övrigt visst följer diverse idrottsevenemang och aldrig för mitt liv skulle hålla på AIK...
Ja det är en helt annan historia. =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0