På begäran

Härligt med nya läsare =) Känns bra att någon läser och kanske börjar fundera lite...

På begäran tänkte jag nämna lite om utbildningen.

Ordningsvakter utbildas av polisen. Vi får crashcourse i vilka droger som rör sig i samhället och hur de påverkar människan. Den drogade och de runtomkring.

Den största delen av utbildningen rör juridik - självfallet!
Det är i huvudsak Polislagen, Ordningslagen och lagen om ordningsvakter som gäller.
Detta är extremt viktigt att kunna - både teoretiskt och praktiskt.
Nar man arbetar som ordningsvakt måste man ofta fatta snabba beslut, efter endast en snabb överblick av en händelse. Därför SKA juridiken sitta i ryggmärgen! Du får garanterat kommentarer som "du har inte rätt att göra si" eller "jag vet att jag har rätt att...". Du ska då vara 1000% säker på din sak. Du har inte tid eller råd att tveka. 
Olaga frihetsberövande bedöms i Sverige som ett allvarligt brott.

Viktigt att alltid hålla nära i minnet är att LOB (lag om berusade personer mm) är en Vårdande lag. Ett omhändertagande enligt denna lag skall i första hand syfta till att den omhändertagne skall skyddas och vårdas. I andra hand för att undvika att personen ska skada andra.

En annan stor del är det praktiska - självskydd.
Asp/batong är INTE till för att skada människor. Den är i första hand till för att freda dig själv. I andra hand för att kunna genomföra ett gripande - då personen gör motstånd.

Ditt viktigaste arbetsverktyg är KOMMUNIKATION! Använd alltid rösten. Prata.
Jag har under mina år som ordningsvakt aldrig ens slagit ut aspen (annat än för att se att den faktiskt funkar som den ska).
Nån gång har jag lagt handen på den, för att vara beredd (och för att visa att jag faktiskt har den).

Det är utbildningen i ett nötskal...


Kommentarer
Postat av: Katarina = Ina

Hej.

Jag själv jobbar som ordningsvakt på olika krogar. Kul att se bloggar med flera kvinliga ordningsvakter. Hoppas du får en lugnt helg. Själv är vi lediga och ska festa med kollegor, som tyvärr inte händer så ofta. vink

2009-01-31 @ 09:55:25
URL: http://ina73.blogspot.com
Postat av: Beak.blogg.se

hej! kul o läsa din blogg, är sugen på att bli polis eller vakt jag med. Så de är intressant att få höra från ngn tjej som jobbar : ) fortsätt blogga gärna!

2009-02-09 @ 17:46:49
URL: http://beak.blogg.se/
Postat av: Thomas

bra och trevlig blogg ...jag har länkat denna sida på min nya hemsida/blogg hoppas det inte gör någe i så fall hojta till !



www.plastpolisen.com (sidan kommer inte upp förens slutet av februari)

2009-02-17 @ 10:06:17
URL: http://www.plastpolisen.se
Postat av: J

FÖr att begå brottet olaga frihetsberövande krävs uppsåt. Eftersom du troligen anser dig ha rätt i dina frihetsberövanden, även fast du inte har det, så bedöms ditt misstag i så fall som tjänstefel. Bara en parentes.

2009-04-10 @ 00:19:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0