"korkade vakter"

På sistone har diskuterats i diverse forum hur korkade ordningsvakter är.
Många från allmänheten som ser oss ute och jobbar antar per automatik att vi antingen är för korkade för att få ett annat "riktigt" jobb eller att vi alla har sökt till polishögskolan men fått nej, varpå vi alltså är misslyckade poliser.
Måste få påpeka att denna fördom är totalt inkorrekt.

Inom kåren finns studenter av olika slag. Folk som pluggar till polis, sjuksköterska, jurist, ekonom, socionom och mycket mer. Dessutom finns folk som har pluggat färdigt men har valt att stanna kvar i branchen. Kanske för att man inte hittat sitt nästa drömjobb. Kanske för att man trivs med arbetet som ordningsvakt. Kanske för att man känner att man har kvar att lära om sig själv och andra. Kanske för att man tjänar relativt bra jämfört med andra brancher. Kanske för att man har ett enormt flexibelt arbete där man har möjlighet att arbeta på ett flexibelt sätt och aldrig vet vad som komer hända under arbetspassen. Det finns många olika människor inom branchen med många dolda talanger och utbildningar.

Det vore trevligt om folk kan se förbi brickan och se människan bakom. En människa som vill hjälpa. En människa som gör sitt jobb, som vilken annan arbetare som helst.
"varför vill man jobba som vakt? vakter är lågt stående på prestigeskalan" kan många tycka.
Sådana kommentarer och tankar gör att jag blir mer och mer säker på varför jag har valt detta yrke. Jag lär mig saker varje dag - om mig själv och om andra. Ingen dag är den andra lik. Jag har funderat på andra brancher. Dock har jag inte hittat nåt anat arbete som tilltalar mig på samma sätt som yrket som ordningsvakt. Dessutom har jag rätt så bra betalt jämfört med många andra...

Självklart finns det vakter som är "misslyckade poliser".. Men tänk ett steg till. Är alla telefonförsäljare misslyckade mäklare? Är alla trafikpoliser misslyckade kriminalinspektörer? Är alla sjuksköterskor misslyckade läkare? Är alla körsångare misslyckade artister? Är alla sekreterare misslyckade direktörer? Ja, ni förstår tanken hoppas jag.

Tänk efter en gång till när ni ser en person. Appearence isn't everything.

Kommentarer
Postat av: utlandssvensk

Funderar på att fytta tillbaka till Sverige å hufvudstaden. Suget på att jobba som ov är stort men vet du hur man får ett jobb utan att själv behöva stå för den dyra utbildningen?

2008-10-10 @ 14:25:59
Postat av: Fröken

Om du inte själv vill betala för utbildningen så föreslår jag att du tar anställning på ett bevakningsbolag. I sthlm är det svårt att komma in på utbildningen utan företagsanknytning har jag hört.

2008-10-20 @ 17:06:17
URL: http://ovtjej.blogg.se/
Postat av: Fröken

Om du inte själv vill betala för utbildningen så föreslår jag att du tar anställning på ett bevakningsbolag. I sthlm är det svårt att komma in på utbildningen utan företagsanknytning har jag hört.

2008-10-20 @ 17:07:16
URL: http://ovtjej.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0