Sommarvärmen är här...

...and it brings out the alcohol.

Alkoholisterna flyttar sig ut till parkerna, vilket gör att tunnelbana och köpcentrum har färre "fyllon" att ta hand om på sitt område. Dock verkar "vanligt" folk ha svårare och svårare att vänta med att knäcka ölen tills de kommit hem, eller till parken.

I rulltrappan på väg ut från en tunnelbanestation noterade jag ett sällskap på tre pers, en kvinna och två män, som var och en hade varsin öl som de med gott samvete smuttade i sig. De såg inte mig och kollegan i rulltrappan bredvid.
Då de var på väg ut från tunnelbanestationen beslutade vi att de får behålla ölen, trots att det är förbjudet att dricka alkohol på SLs område. Vi brukar ju ge folk möjligheten att dricka utanför eller hälla ut.
Väl uppe i beljetthallen kände jag mig manad att upplysa dessa resenärer om reglerna...
Vänligt men betsämd sa jag "ursäkta". Ena killen försökte dölja ölen han hade i handen. Jag fortsatte "utifall ni inte visste det så är det inte tillåtet att förtära alkohol på SLs område..." Kvinnan sänkte huvudet och såg ut att skämmas. "Nästa gång ni åker kollektivt vill jag inte se er dricka öl igen, för då måste jag ta den ifrån er." Den tredje mannen såg vettskrämd ut och kastade sin halvdruckna öl i papperskorgen. Själv blev jag en aning förvånad över den sistnämndes snabba beslut att avyttra sig ölen, men kände samtidigt att han troligtvis inte kommer att dricka alkohol på tunnelbanan under de närmsta veckorna i alla fall (något mer är för mycket att förvänta sig av ölsugna sommarfirare).

Jag kände mig nöjd över informationen, som framfördes på ett mycket vänligt sätt, och hoppas att de åtminstone nu känner till reglerna för kollektivtrafiken och hädanefter kommer att efterfölja dessa.

Stötte även på en herre på en tunnelbana som hade en haldrucken öl i handen. Jag meddelade att han har två val. Antingen får han kliva av vid nästa station och gå utanför SLs område och fortsätta dricka, eller så får han hälla ut den (även detta vid nästa station). Herren visste väl att att alkoholförtäring inte är tillåten och räckte mig ölen, så att jag skulle kunna hälla ut den åt honom. Han ville ju fortsätta sin resa, utan avbrott.
När jag vände mig om för att gå en bit bort ropade han efter mig "ölen är avslagen, men drick den inte, det är massa pulver i den!" Jag tackade för upplysningen och vissa resenärer som satt på säten intill herren reste sig för att byta sittplats.

Det är trevligt när resenärer är trevliga tillbaka. Detta är dock inte vardag för mig och mina kollegor, tyvärr.


Kommentarer
Postat av: Niklas

Check your mail ;)

2008-06-10 @ 10:25:46
Postat av: Anonym

duktig är du

2008-07-05 @ 03:08:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0