Jag är inte bara ordningsvakt - jag är vaktmästare också

Att arbeta i köpcentrum innebär diverse upplåsningar och låsningar.
So far so good. En öppning eller låsning per dag är väl ok?
Dessutom är ju jag den person som har en stor knippa nycklar på mig.
Jag ska ju kunna röra mig i alla utrymmen utan att behöva ringa på någon annan.
Så.. Rörmokar-Rolf, Elektriker-Erik och övriga drifttekniker utifrån måste ju bli insläppta.
Vem ringer man då? Jo, man ringer självklart vakten. Vakten är ju ändå på plats.
En fördel är ju om personen i fråga vet vart han (oftast en han) ska in någonstans.
Men detta tar jag inte för givet. Alltså innebär jobbet att känna till varje skrymsle och vrå
i byggnaden (och utanför), för att veta vilket rör som går till just den butiken, eller vilken
slinga i deras larm som behöver omvårdnad.

När något är ur funktion så skall jag självklart mecka själv först, för att se om jag kan lösa problemet själv
eller om en Fixar-Frasse måste ringas ut och betalas. Och vem ringer isf ut denne?
Jo, men visst. Självklart är det jag.. Jag har ju inget bättre för mig.. Inte direkt så att jag som ordningsvakt är
på plats för att bevaka och säkerställa ordningen. *ironi*

För säkerhets skull (knappast) så är jag en sorts back-up-butikspersonal som ordninarie butikspersonal ringer till när de själva måste gå på toaletten. Butiken kan ju inte stå obemannad. Ack och ve! Och oförskämt dyrt vore det ju att anställa mer personal i butiken så att ordinarie personal slipper hålla sig i 10 timmar..

Det finns kontraster och så finns det kontraster i detta yrke.
Behövs det flera timmars juridik och självskyddsstudier för att leka vaktmästare, elektriker, rörmokare, städare, informationspelare, butikspersonal och annat....?
Ja, tydligen.

Kommentarer
Postat av: Niklas

Är verkligen inne på att börja arbeta som ordningsvakt, har gått utbildningen för några år sedan...tre år sen i dec så de har fortfarande inte gått ut! är nyfiken på att höra lite mer om hur de är att arbeta på köpcentrum då det är det jag funderar mest på. Har du lust att maila mig eller maila din msn? Använder inte angivna mailen som msn. Tack på förhand! / Niklas

2008-04-12 @ 20:53:18
Postat av: Fröken

Niklas,
tycker det är dags att du tar på dig brickan och börjar arbeta! Då din mail-adress inte syns i ditt inlägg kan du väl skriva den på nytt? Så kan jag maila dig.
Något specifikt du funderar på? Så kan jag få idéer om vad jag ska skriva här =P

2008-04-12 @ 23:28:52
Postat av: Niklas

Absolut! Har du msn? isåfall kan du adda mig på [email protected]

2008-04-14 @ 12:45:18
Postat av: Bananbloggen

Säg ifrån?

2008-04-29 @ 12:41:23
URL: http://igobananas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0